Lokalizacja:
ul. Górna 5A
30-094 Kraków
Rejestracja telefoniczna:

WITAMINY

Witaminy rozpuszczalne w wodzie:
witamina C (kwas askorbinowy)
witamina B1 (tiamina)
witamina B2 (ryboflawina)
witamina B3 (niacyna, witamina PP, kwas nikotynowy)
witamina B5 (kwas pantotenowy)
witamina B6 (pirydoksyna, pirydoksal, adermina)
witamina B7 (biotyna, witamina H)
witamina B9/B11 (kwas foliowy)
witamina B12 (kobalamina, cyjanokobalamina)
witamina P (rutyna, hesperydyna)
witamina B17 (amigdalina)

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach:
Witamina A (retinol)
Witamina D (cholekalcyferol)
Witamina E (tokoferol)
Witamina K (filochinan, menadion) 
Witaminy rozpuszczalne w wodzie nie są magazynowane w naszym organiźmie, za wyjątkiem witaminy B12, dlatego też muszą być stale dostarczane do organizmu w celu uniknięcia możliwych niedoborów. Z tego względu te
witaminy najtrudniej jest przedawkować, gdyż ich nadmiar, choć rzadko do niego dochodzi jest od razu wydalany z moczem.
Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach są magazynowane w organiźmie człowieka w wątrobie i tkance tłuszczowej (w tkankach bogatych w lipidy). Z tej przyczyny łatwo jest je przedawkować.

Na wchłanianie witamin rozpuszczalnych w wodzie jak i w tłuszczach ma wpływ wieleczynników, nie tylko środowisko, ale również stosowane leki, obecność lub brakpewnych substancji, obecna dieta, szybkość wchłaniania jelitowego, przebytechoroby, a także czynnik źródła podawanej witaminy - syntetyczny czy naturalny.
Obecnie w nie ekologicznych warzywach i owocach serwowanych nam w sklepach jak i na rynku są najczęściej produkty, które nie posiadają prawidłowego składu witamin jakiepowinny tam występować. W warzywach i owocach tego typu występuje nadmiarpewnej/pewnych witamin oraz całkowity lub częściowy brak witamin w stosunku dopodstawowego składu produktu w zależności od środka chemicznego jakim byłanawożona roślina. Z tego względu może dojść do awitaminozy lub hiperwitaminozypewnych witamin. Czynniki zaburzające metabolizm tłuszczów w zakresie ich trawienia i wchłaniania będą zaburzały metabolizm witamin rozpuszczalnych wtłuszczach. 
NATURALNE ŹRÓDŁA WITAMIN:

Witamina A
tran, marchew, żółtka, żółte i pomarańczowe owoce i warzywa (dynia, pomidory, suszone śliwki), ciemnozielone liście warzyw (natka pietruszki, szpinak, sałata, rzeżucha, kapusta włoska), wątroba ryb morskich, masło.

Witamina B1
tkanki aktywne metabolicznie np. wątroba, serce, produkty zbożowe grubego przemiału (otręby zbożowe), kasza gryczana, ryż brązowy, ziemniaki, płatki owsiane, groch, fasola, orzechy, słonecznik, ryby, owoce, warzywa, drożdże piwne.

Witamina B2
migdały, orzechy włoskie, jaja, wątróbka, chude sery, grzyby, łosoś, pstrąg, makrela, małże, pełnoziarniste pieczywo, fasola, groch, kefir, jogurt, maślanka, zielone części warzyw.

Witamina B3
orzeszki ziemne, otręby pszenne, drożdże, wędzona makrela i łosoś, jajka, migdały, figi, groch, fasola, grzyby, suszone brzoskwinie, mąka z pełnego przemiału, produkty pełnoziarniste, kasza gryczana, kiełki pszenicy, chude produkty białkowe zwierzęce i roślinne, wątróbka, serce, nerki, z mięsa najwięcej jest w cielęcinie, wołowinie, indyku.

Witamina B5
wątróbka, czerwone mięso, ryby, jaja, otręby pszenne, sery dojrzewające, orzechy.

Witamina B6
ziarna zbóż, banany, orzechy, ryby, drób, mleko, awokado.

Witamina B7
jaja kurze, nerki wieprzowe, wątroba wieprzowa, drobiowa, wołowa, soja, groch, nasiona słonecznika, pomidory,
marchew, kalafior, drożdże winne, grzyby, mąka pszenna razowa, mleko, otręby, banany.

Witamina B9
drożdże, wątróbka, kiełki, szpinak, żółtko jajka, sałata, szparagi, brokuły, pełne ziarno zbóż.

Witamina B12
produkty fermentowane (kiszone warzywa: kapusta, ogórki, barszcz, chleb na zakwasie, sos sojowy, miso, tempeh, jogurt, sery pleśniowe), glony i drożdże. Produkty fermentowane z uwagi na obecność aktywnych enzymów trawiennych, mogą znacznie poprawić wchłanianie witaminy B12 z innych źródeł i mogą pobudzać w jelitach rozwój bakterii wytwarzających tę witaminę.
Doskonałym źródłem B12 są mikroalgi: spirulina i chlorella (są również najbogatszym spośród wszystkich pokarmów roślinnych i zwierzęcych źródłem białka, beta-karotenu oraz kwasów nukleinowych).

Witamina B17
pestki moreli gorzkiej

Witamina C
dzika róża, rokitnik, owoce cytrusowe (limonka, cytryna, pomarańcza, grejpfrut), ziemniaki, pomidory, papaja, brokuły, czarna porzeczka, truskawki, kalafior, szpinak, kiwi, żurawina.

Witamina D
słońce

Witamina E
oliwa z oliwek, olej słonecznikowy, kukurydziany i z pestek winogron, masło, orzechy laskowe i migdały, ziarna zbóż, tłuste ryby.

Witamina K
zielone liściaste warzywa, jarmuż, botwina, brokuły, młoda cebula, brukselka, orzechy pistacjowe, oleje roślinne, mięso, nabiał.

Witamina P
owoce cytrusowe (cytryny, pomarańcze, grejpfruty), morele, wiśnie, jeżyny, owoce głogu, aronia, berberys, czarny bez, dziurawiec, czarna porzeczka, czerwone wino, kapary, szczaw, gryka, papryka, fiołek trójbarwny, mięta.